Все повече деца попадат в ситуация на онлайн тормоз, сочи статистиката на Центъра за безопасен интернет – единствената организация в България, която оказва помощ на пострадалите от зловредни онлайн практики. Защо тя ще преустанови дейността си в началото на 2023 г. след 18-годишно съществуване и хиляди решени случаи, разговаряме с д-р Емануил Георгиев, експерт на Центъра от Фондация ‚Приложни изследвания и комуникации“ и координатор "Младежко участие".

- Kое според вас е най голямото предимство на Центъра за безопасен интернет? Защо неговото съществуване е от съществено значение за днешното поколение?

Центърът поддържа две много важни услуги. Първата е "Горещата линия", на която се докладва за незаконно, вредно съдържание и поведение в интернет. Втората е нашата "Консултативна линия", на която директно се дават детайлни консултации, свързани с деца и младежи, които са попаднали в проблемна ситуация онлайн. Двете линии в момента са единственият специализиран канал, в който деца и младежи могат да получат съвети и подкрепа, както и да сигнализират за проблеми, които са им се случили в интернет. Двете линии членуват в международни организации и в рамките на тези партньорства ние непрекъснато обменямесигнали между различните горещи линии не само в Европа, но и в САЩ, Канада, Япония, Русия, Австралия и др.

Интернет е глобален феномен и затова е важно да има международно сътрудничество, когато става дума заказуси, свързани с онлайн проблемии престъпления. На нашата Гореща линия вече имаме над 10 хиляди сигнала всяка година, което е огромен брой докладвани случаи. Смело мога да заявя, че с нашата дейност допринасяме за обмена на идеи и добри практики в контекста на европейската онлайн безопасност.

- Kакви сигнали най често получавате на "Горещата" и "Консултативната линия" и какво следва?

Сигналите на "Горещата линия" в голямата си част са свързани със сексуална експлоатация на деца и с разпространението на материали, съдържащи неподходящо съдържание. На "Консултативната линия" хората могат да се обадят (на телефон 124 123) или да използват опцията за чат, за да се посъветват с наши специалисти. Най-често там получаваме сигнали за онлайн тормоз между тийнейджъри, но забелязваме, че възрастовата граница започва да пада. Реално много от тези случаи не са криминални, но могат да имат много сериозни последици, а понякога и да се превърнат в такива. Нашите колеги са доказани специалисти и психолози, преминали специални обучения, и имат професионален подход, с който да съдействат. Онлайн тормозът често подтиква подрастващите към депресивни мисли и те преживяват много тежко подобни ситуации, а те оставят често траен отпечатък върху психиката им. Ако Центърът за безопасен интернет затвори, няма кой да поема тези сигнали, няма кой да помогне на засегнатите деца, както и на родителите им. Не бива да губим Центъра, защото, ако това се случи, много трудно би могло отново да се възстанови онова, което изградихме за 18-годишното си съществуване.

- Кой се обръща към вас за помощ най-често и как Центърът помага за разрешаването на докладваните случаи?

Към нас се обръщат родители, учители, педагогически съветници, както и самите потърпевши или техните приятели. Ние сме доверен партньор на компанията Meta (собственик на Facebook и Instagram) и доверен докладващ на Google (собственик на YouTube), имаме партньорство и с други големи онлайн платформи и социални мрежи. Като такива, те разглеждат приоритетно нашите сигнали и реагират на тях сравнително бързо. Тъй като една голяма социална мрежа като напр. Фейсбук има милиони потребители  по целия свят, при докладване на онлайн тормоз или неподходящо съдържание в самата платформа, в която са забелязани, на администраторите обикновено им отнема много повече време за реакция, през което проблемите на младежите могат да се задълбочат. За съжаление виждаме, че децата са по-склонни пасивно да наблюдават подобни ситуации, отколкото да съдействат за тяхното разрешаване, което адресираме и в нашите обучения, които провеждаме по темата, в рамките на които поощряваме учениците да помагат активно в такива случаи и им показваме основните и подходящи за възрастта им начини, по които могат да го направят. .

- Кои са вашите партньорски организации и с какво тяхното финансиране се различава от това на нашия Център за безопасен интернет?

Ние сме членове на европейските мрежи INHOPE (на Горещите линии за онлайн проблеми) и Insafe, обединяваща европейските центрове, работещи по темите на онлайн безопасността на децата. В последните години тези мрежи се събраха под една обща шапка – Better Internet for Kids. По принцип 50% от нашето финансиране идва от Европейската комисия, но ние го получаваме само ако докажем, че имаме другата половина от сумата. Искам да отбележа, че във финансирането на почти всички европейски центрове, част от международната мрежа за безопасен интернет, участие взима държавата. Обикновено те са подпомагани от едно или няколко министерства или от някоя от техните държавни агенции. При нас механизмът не работи така. Това е големият проблем в момента. Държавата няма ясна позиция и политика за подкрепа на Центъра и ние сами търсим начини за съфинансиране, а без нейната намеса това е изключително труден процес. В момента имаме нужда от 200 000 лева, за да продължи Центърът своята работа и да можем да помагаме на децата, да поддържаме нашите две линии и да провеждаме обучения за младежи, родители и учители.

- Какви други дейности развива Центърът?

Ние сме разпознаваем и доверен партньор на много училища в страната. Провеждаме редица полезни обучения, с които помагаме както на децата, така и на техните родители и учители как да бъдат по-бдителни в мрежата и се възползват от предимствата на дигиталната среда като да избегнат опасностите в нея. Сред програмите, които успешно реализираме, са специалните обучения за медийна грамотност на учениците в различните възрастови групи като „Киберскаут“, която учи децата как да разпознават опасностите онлайн и къде могат да докладват за нередности, „Нетикет“, свързана с основни правила за поведение в интернет, „Секстинг“ - посветена на един от най-големите онлайн рискове за съвременните младежи, които доброволно създават и споделят съдържание със сексуален характер, което обикновено носи редица негативни последици. Центърът организира и обучения за учители и родители, с които подпомага превенцията на децата, като представя ценни насоки за справяне с проблемно поведение в интернет спрямо различни ситуации, както и полезни методически материали по темата. До момента през нашите разнообразни семинари и обучения са преминали повече от 30 000 деца и тийнейджъри, над 15 000 учители и 12 000 родители, като са организирани повече от 120 събития. Заедно с това разработваме и методически наръчници за учители и други професионалисти за това как да развиват дигитално-медийната грамотност на децата.

Също така сме създали Младежки панел в рамките на Центъра, в който участват доброволци между 14 и 19 години. Те активно се включват в обученията на учениците и успяват да им предадат важната информация по достъпен и познат за тях начин. Участниците в панела и сами са инициатори на различни кампании, свързани с нашата дейност и често участват в планирането и са водещи на наши събития, което им помага да развият личните си компетенции.

- Центърът е сред основателите на Коалицията за медийна грамотност. Защо е важно децата да имат добри умения за разпознаване на фалшивите новини?

Ние работим от години по тази тема. Медийната грамотност е и една от темите на нашите обучения, която разглеждаме заедно с онлайн тормоза, разговорите с непознати и настройките за защита на профилите в социалните медии. Заедно с децата, например от 5.-6. клас, четем различни новини, но ги разглеждаме критично и те забележително бързо разбират как да проверяват източниците си на информация и кои са достоверни. Темата е основна и за нашите по-големи доброволци от Младежкия панел на Центъра, които неведнъж са планирали дейности, с които я адресират. Това е много важна тема, защото фалшивите новини в Мрежата са широко разпространени и наше национално представително изследване (от 2016)  показва, че малко над половината от децата и близо половината от възрастните не се ориентират правилно в големия информационен поток от новини. Вярваме, че с нашите обучения по темата подготвяме младите поколения така че  след години ще имаме много по-високо ниво на медийна грамотност в страната. Правихме серия от обучения по тази тема и на учители и други професионалисти. Като цяло Центърът помага на децата да развият и дигитално-медийните си умения, чрез които те придобиват ключови умения, които им служат в съвременния живот, и в същото време са от основно значение за превенция от проблемите онлайн.

----

Емануил Георгиев е експерт в Националния център за безопасен интернет от Фондация „Приложни изследвания и комуникации“. Той има докторска степен по Теория и история на културата и магистърска степен по философия, придобити в Софийски университет „Св. Климент Охридски“ и участва в интердисциплинарни екипи по научни проекти на университета. Има научни публикации в сферата на философията и културологията. Преподавал е философия, психология, етика, гражданско образование в редица основни и средни училища. Преминал е през двугодишната програма „Заедно в час“. Отговорностите му в Центъра за безопасен интернет включват: научни и приложни изследвания върху онлайн поведението на децата, координиране на дейността на Младежкия панел към Центъра за безопасен интернет, разработване на методики и методически наръчници за учители и други професионалисти, работещи с деца и организиране и провеждане на обучения по дигитално-медийна грамотност, предназначени за тях, както и за деца и младежи.